ProStaff Group logo
Partnerskap
Vill du bli en partner?
Att samarbeta med ett annat bemanningsföretag har flera fördelar.
Kontakta oss

Partnerskap

Varför partnerskap?

Jobb

Så här ligger det till:

Om du är ett bemanningsföretag är det nästan säkert att dina kunder inte bara gör sina sökningar via dig.

Om en kund använder sig av endast en leverantör, varför skulle de göra det i en situation med villkorade kontrakt? De har krävande, specialiserade och/eller högkvalificerade jobb att utföra och har en chef eller styrelse att stå till svars inför. Även om du har den bästa kontakten med din kund kommer de ändå att göra vad som krävs för att uppfylla sina väsentliga krav. Så om du inte är det enda företaget som kommer i fråga för en beställning, hur kan du då differentiera ditt företag och se till att det är du som blir vald? Det handlar om två saker: kvaliteten på dina medarbetare och den servicenivå du erbjuder. Låt oss ta en titt på båda.

Det första som alla bemanningsföretag bör fokusera på är kvaliteten på de personer de placerar ut. Detta är naturligtvis svårt att mäta och kvantifiera, men det finns några sätt att få en allmän uppfattning. Tänk på de branscher du bemannar och fråga dig själv hur svårt det skulle vara att hitta någon med samma kompetens inom den branschen. Om du fyller en roll inom en mycket specifik nisch är det troligt att din kandidatpool är mindre och att de färdigheter som krävs är svårare att hitta. I det här fallet kan du vara säker på att dina kandidater kommer att sticka ut och vara mycket efterfrågade. Om du däremot söker personal för en mer allmän bransch kan det finnas många personer med samma kompetens som konkurrerar om samma jobb. I det fallet är det ännu viktigare att se till att dina kandidater är de bästa av de bästa.

Det andra som du bör fokusera på är den servicenivå du erbjuder. Detta är något som kan mätas och kvantifieras mycket lättare än personalens kvalitet. Det finns några viktiga saker att ta hänsyn till när det gäller den servicenivå du tillhandahåller, bland annat din lyhördhet, flexibilitet och öppenhet.

Allt handlar om siffror i det här fallet, och du kan omöjligen ha tillgång till alla. Men tänk om du hade det? Tänk om du hade fullständig tillgång till alla möjliga kandidater som kan intervjuas för en tjänst? Det skulle vara fantastiskt för dig, och allt du behöver göra är att göra några grundläggande sökningar i din databas, ringa några samtal eller skicka några e-postmeddelanden och börja intervjua kandidater.

I dagens konkurrensutsatta marknad är det förståeligt att dina kunder använder sig av flera rekryterare. Eftersom du inte har tillgång till alla, vänder de sig till flera rekryteringsföretag. Så varför inte spela deras spel och anställa flera rekryterare själv? På så sätt utökar du din sökandegrupp avsevärt utan att förlora kontrollen över förfarandet. Många rekryteringsföretag är tveksamma till att lämna över affärer till andra - men det är en nödvändig del av branschen som inte bör ignoreras.

Här är den hårda sanningen som du måste inse: Du har en mentalitet som säger: "Det är så här det alltid har gjorts." Om du har den inställningen är det här fakta som du måste känna till:

-Din konkurrent kan fylla tjänsten utan dig.

-Därefter kan det vara dina konkurrenter som får ta del av alla nya lediga tjänster.

-Du kanske anställer någon, men inte den bästa sökanden, och måste sedan fylla på eller betala tillbaka en provision - detta skulle kunna undvikas om du hade tillgång till en större talangpool.

Bra rekryterare har etablerat och upprätthållit många framgångsrika relationer med andra bra rekryterare. De samarbetar för att fylla varandras lediga tjänster. De samarbetar som affärsmän för att göra allt möjligt för sin partnerrekryterare. Här är några tips om hur man utvecklar och upprätthåller goda kontakter med rekryteringspartners:

Skapa förtroende

Skapa förtroende och tillförlitlighet hos dina rekryteringspartners genom att kommunicera effektivt och konsekvent.

Dela Information

Dela med dig av information om kunder och kandidater, inklusive all feedback eller oro som du kan ha om anställningsprocessen eller specifika personer.

Var flexibel

Var flexibel när du samarbetar med andra rekryterare och erbjud stöd och hjälp när det är möjligt för att se till att alla får bästa möjliga resultat.

Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna och utvecklingen inom branschen, så att du kan hålla jämna steg med vad dina konkurrenter gör.

Ändra ditt tankesätt från konkurrent till partner.

HGS ProStaff Group Sverige